Allt du behöver veta om affiliate-marknadsföring
I ett modernt digitalt marknadsföringslandskap syftar termen affiliate-marknadsföring på att marknadsföra andras verksamhet eller produkter och tjäna en provision som belöning.
Affiliate Marketing är en försäljningsplattform med flera intressenter.
Försäljningsprocessen är provisionsbaserad och provisionsbeloppet är överenskommet mellan säljaren och partnern.
”Affiliate-marknadsföring är det bästa alternativet eftersom du inte behöver hantera några beställningar, hålla lager eller ens ta itu med slutkunden. För marknadsförare är detta bra – eftersom du enbart kan fokusera på marknadsföring och hur du får ut dina erbjudanden inför rätt målgrupp.”
Affiliate Marketing är ett prestationsbaserat marknadsföringssystem som i grunden involverar fyra distinkta element: handlaren, affiliaten, konsumenten och nätverket.
Handlaren, även känd som en återförsäljaren, är en individ eller ett företag som säljer en produkt eller tillhandahåller en tjänst. Handlaren och affiliate-marknadsföraren samarbetar för att marknadsföra produkterna och tjänsterna.
Affiliate är (eller kan vara) en individ som marknadsför produkter och tjänster och får provision på varje försäljning. Affiliate samarbetar med handlaren för att marknadsföra handlarens produkter och tjänster. Affiliate skapar marknadsföringskampanjer som använder annonser, länkar och banners för att hitta köpare till handlarens produkter och tjänster.
Konsumenten kan vara vi alla. I affiliate marknadsföring är konsumenten en person som använder varor eller tjänster för att tillfredsställa sina behov.
Nätverket, även kallat programmet eller plattformen, fungerar som en mellanhand mellan handlaren och affiliates. Nätverket är helt digitalt och kräver varierande grad av engagemang från både handlaren och affiliates.
Affiliate-marknadsföring har nu blivit ett av de mest populära sätten att tjäna pengar online. Men många har fortfarande frågor om hur ett affiliateprogram fungerar och hur de kan komma igång med affiliatemarknadsföring?
Hur fungerar affiliate marknadsföring?
Om du vill bli en framgångsrik affiliate-marknadsförare måste du förstå dynamiken i affiliate-marknadsföring.
Det är lätt att förstå att alla företag vill skala upp sina intäkter genom att attrahera fler kunder. Eftersom affiliate marknadsföring handlar om att få in fler kunder, ser företag det som en viktig intäktsström.
Låt oss försöka förstå mekanismen för affiliate-marknadsföring.
Tänk på en e-handelsbutik, som heter ABC AB., som säljer kläder online. Den har en webbplats och infrastruktur för att sälja sina produkter genom olika kanaler (online och traditionella butiker). ABC anser dock att den nuvarande kundbasen inte räcker till för dess affärsmål.
Nu, för att öka tillgången till nya marknader och till en ny kundbas, startar ABC AB ett partnerskapsprogram där de förbinder sig att betala en provision för ett visst försäljningsmål som uppnåtts av oberoende leverantörer som går med i programmet. Dessa leverantörer (som kan vara bloggare och andra professionella inom digital marknadsföring) bygger webbplatser och marknadsföringskampanjer som säljer produkter från ABC AB till sina besökare och följare.
Fördelar med affiliateprogram för bloggare
För många bloggare erbjuder affiliateprogram en mängd fördelar inklusive:
Enkel hantering
När det gäller många affiliate-marknadsföringsprogram tillhandahålls allt marknadsföringsmaterial av handlaren. Därmed behöver bloggaren inte designa banners eller skapa länkar. De använder bara det handlargenererade innehållet på sina marknadsföringskanaler.
Ingen finansiell risk
Det som är intressant för bloggaren är att affiliate-marknadsföring nästan inte har någon ekonomisk risk. I många fall behöver bloggaren inte investera ett enda öre i handlarens verksamhet.
Flera inkomstkällor
Om du har ledig tid kan du marknadsföra onlineprodukter och tjänster och öka din inkomst genom att få en provision för försäljningen. Det som är bra är att en bloggare kan arbeta med flera affiliate-marknadsföringsprogram för att generera flera inkomstströmmar.
Lätt att gå med
Du behöver inte ha en företagsexamen eller vara en expert för att bli framgångsrik inom affiliate-marknadsföring. Allt du behöver göra är att registrera dig för ett affiliateprogram och börja marknadsföra produkterna.
Så cykeln för ett affiliate-marknadsföringsprogram är: Gå med, främja och tjäna!
Nyckelfaktorer för ett framgångsrikt affiliateprogram
Affiliate-marknadsföring är en bloggares ögonsten, men varje bloggare måste veta vilka faktorer han bör placera först för att bli en framgångsrik affiliate-marknadsförare.
Välj rätt produkt
Du bör utveckla förmågan att välja rätt produkt eller tjänst för din publik eftersom detta avgör framgången eller misslyckandet för din affiliate-marknadsföringssatsning för att marknadsföra produkterna.
Intäktsandel eller provision
Din provision beror i grunden på försäljningsvolymen. Men hög försäljningsvolym kanske inte nödvändigtvis leder till en maximal provision. De flesta av de framgångsrika affiliateprogrammen erbjuder initial provision för varje registrering och återkommande provision på månads- och årsbasis.
Var ärlig mot din publik
Ibland gör nybörjarbloggare misstag att överdriva detaljerna i produkten eller tillhandahåller en felaktig information för att göra en snabb försäljning. Du bör ha en sak i åtanke; du kan inte lura dina besökare hela tiden. Håll det enkelt och ärligt!
Gör ditt innehåll underhållande
Du bör utbilda din publik men kom ihåg att hålla det underhållande. Kom ihåg att engagerande innehåll resulterar i bättre försäljning. Detta är mycket viktigt i samband med affiliate-marknadsföring.
Hur bloggare kan marknadsföra en produkt?
Det finns flera sätt att marknadsföra handlarens verksamhet. Här är en lista över tekniker som affiliate-marknadsförare ofta använder med stor framgång.
Engagerande recensioner
För att hålla din publik intresserad bör du komma på nya och intressanta sätt att recensera produkterna. Se till att du publicerar flera (neutrala) recensioner innan du ber dem att göra köpet. Denna geniala strategi ökar varumärkesmedvetenheten och lockar nya kunder till dina affiliate-marknadsföringsaktiviteter.
E-post marknadsföring
E-postmarknadsföring är ett beprövat sätt att marknadsföra sina produkter. Det är möjligt att det finns hundratals besökare som prenumererar på din blogg.
Videomarknadsföring
Det är det perfekta verktyget för marknadsföring i den socialt uppkopplade världen. Videorecensioner låter tittaren se detaljerna om produkten och kolla in funktionerna och se om de är till deras belåtenhet. Överväg att göra videor och ladda upp dem på Youtube.
Marknadsföring i sociala medier
Sociala medieplattformar är byggda för gemenskaper. Från privatpersoner till företag och statliga organisationer använder de alla Facebook och Twitter för att sända ut sina meddelanden i realtid.
Sociala mediekanaler är idealiska för affiliate-marknadsföring eftersom de presenterar dina produkter för ett stort antal människor. Det är därför det är viktigt att specialister inom affiliate-marknadsföring arbetar med att utöka sitt fotavtryck på sociala medier så att de kan presentera sina produkter för världen!
Affiliate marknadsföring i ett nötskal
Affiliate marknadsföring är den mest effektiva och lönsamma marknadsföringstekniken som är fördelaktig för alla intressenter. Handlaren är glad för att han får mer försäljning, affiliaten är glad för att han tjänar en provision på varje försäljning, och konsumenterna är glada för att de får produkter utan krångel.